L’1 de gener la Generalitat ha eliminat el Nit Bus N40 que unia Vilafranca del Penedès, Sadurní d’Anoia i Barcelona. Ho han fet, com aquell qui diu, “a traïció” sense avisar ningú. Tan és així que la primera nit de l’any desenes de persones s’han quedat amb un pam de nas a les parades, esperant un servei que ja no ha passat. Tampoc n’han dit res als ajuntaments afectats.
No han donat explicacions fins ara, però l’excusa oficiosa és l’habitual en els últims temps: no hi ha diners i retallen allò que és “deficitari”. Diuen que clar, que amb una mitjana de 3 persones usuàries per servei doncs això no s’aguanta. Fins aquí la versió del primer tinent d’alcalde.
A partir d’aquí, em podria estendre sobre moltes qüestions com el menyspreu a la gent del territori que suposa fer un canvi com aquest sense avisar als usuaris ni donar audiència als ajuntaments afectats; sobre com ha badat el govern de l’Ajuntament de Vilafranca, que no disposa de cap documentació oficial; sobre les informacions contradictòries que han donat uns i altres aquests dies o sobre el retrocés al segle passat que suposa aquesta retallada, en detriment del transport públic i de la seguretat viària en horari nocturn, en especial els caps de setmana. Moltes d’aquestes qüestions les vam abordar a la roda de premsa que Joves d’Esquerra Verda (JEV) i Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) vam fer ahir, i a ella em remeto.
Però bé, veient avui per la premsa que l’excusa són els números, millor que ens els mirem [*]. Sense avisar ningú han decidit passar de 56 serveis setmanals a zero.
A la roda de premsa diuen que hi ha entre 8000 i 14000 usuaris anuals. Bé, contarem la mitjana: 11.000. Això vol dir uns 30 usuaris diaris. Si ho dividim per 8 serveis, certament ens dóna 3,7 usuaris per servei.
Ara bé, qualsevol que hagi utilitzat el Nit Bus sap que la gran majoria d’usuaris es concentren en dues nits: la de divendres i la dissabte. Aquests dies, en molts casos els busos van amb 25 o 30 persones, més que molts autobusos urbans barcelonins.
Dels nostres 56 serveis segurament n’hi ha que es podrien fer amb busos més petits. I potser les hores més tardanes entre setmana es podrien substituir per algun mètode de taxi compartit. Però passar de 56 serveis a 0 i deixar els caps de setmana sense cobrir no és raonable!
Cal recordar que el 55% de la població no disposa de carnet de conduir, i que els accidents a la carretera són la primera causa de mortalitat juvenil a Catalunya, en especial les nits de cap de setmana. En aquest sentit, com dèiem ahir, que es posi la manca de recursos de la Generalitat com a excusa per aquesta retallada és una irresponsabilitat ja que, en darrera instància, dels accidents de circulació també se’n deriven costos econòmics en ambulàncies, metges, policia i serveis d’emergències. ¿Aquests "costos" els han contat en el seu expedient de retallada o se n'han oblidat, com s'han oblidat d'avisar als usuaris i de consultar els ajuntaments?
[*] Tenim "uns" números perquè hem seguit a través dels mitjans de comunicació la roda de premsa que va fer ahir el primer tinent d'alcalde, però hem de lamentar que al nostre grup municipal el govern de la vila no s’ha dignat a informar-nos tot i haver-nos interessant per la qüestió fins a 4 vegades en els últims plens municipals.
1 comentari:
ELS HORARIS el 2012
Veig que encara hi ha força gent que arribeu a aquest post, suposo que buscant els horaris (ja que finalment es va aconseguir recuperar algun bus, encara que la solució continua sent lamentable).
Són uns horaris ben complicats i prestats en dues línies:
N42 els horaris estan aquí:
http://www.igualadina.com/pdfs/vil_bcn.pdf (a la pàgina 2)
N30 (excursió pel Garraf) els horaris estan aquí:
http://www.atm.cat/web/pdf/ca/_dir_nocturn/N30.pdf
Publica un comentari a l'entrada