La desorientació sobre el contingut acadèmic que ha
de tenir el projecte és tal que el govern de Vilafranca, en només dos anys, s’hi
ha referit amb mitja dotzena de noms diferents, amb denominacions tan variades
com Universitat del Vi, Escola Universitària de Gestió Vitivinícola,
Centre de Coneixement i Gestió del Vi i
el Cava, Escola Universitària del Vi
el Cava i la Vinya ,
Centre de Coneixement Integral
Vitivinícola o, fins i tot, ESCAVI
Bussines School [1].
Al seu torn la
data anunciada per la posada en funcionament s’ha endarrerit fins a 5 vegades: primer
van dir “setembre de 2011” , desprès “gener de 2012” , més endavant “setembre 2012” , més tard “passat l’estiu” i finalment “quan estiguin acabades les obres” [2]. A
dia d’avui, ningú sap quan es podrien començar a impartir classes perquè no hi
ha ni pla acadèmic aprovat, ni estudis homologats. I del “Master of Wine” anunciat en precampanya electoral, ni rastre.
El que sí que hi ha però són unes obres que, lluny
d’acabar-se, acumulen ja 1.625.420 d’euros de despesa; i unes decisions del
govern que comprometen per mig segle un vast espai de 6.296 m2 de sostre completament
sobredimensionat per uns estudis que es pretenen molt especialitzats i, per
tant, destinats a unes poques desenes d’alumnes. Uns estudis que, com va
admetre el director tècnic del projecte, es podrien haver emplaçat en altres
equipaments municipals. Deixarem al lector que rumiï per què carai doncs, des
del govern Regull, s’han entossudit a comprometre, precisament, l’espai de
l’antic INCAVI.
Però els despropòsits del govern sociovergent en aquest
tema van a més: En el darrer ple municipal han constituït la Fundació que ha de
gestionar l’Escola del Vi, però ho han fet comptant només amb les 3 grans empreses
del sector, deixant-ne al marge les 270 mitjanes i petites representades per Pimecava i les cooperatives de la
comarca.
I el més greu de tot: L’edifici públic municipal que
l’Ajuntament aporta a aquesta nova Fundació privada, edifici que el mes de desembre
estava valorat en 3.098.640 euros, de cop, ha passat a estar valorat en només
2.170.966 euros. No és màgia, sinó que tot sembla indicar que el govern n’ha
rebaixat de forma artificial la valoració per burlar la normativa de la Generalitat que
intenta evitar que descapitalitzi el patrimoni públic a favor d’interessos
privats.
Tot i aquesta sorprenent valoració, el municipi
encara aporta el 85% dels actius de la nova Fundació però, de forma
incomprensible, els estatuts aprovats l’altre dia estableixen que l’Ajuntament
estarà en minoria en el patronat de la nova Fundació i que els grups municipals
de l’oposició en resten exclosos. A la llum de totes aquestes dades es pot
comprovar com el govern municipal, fent ús del corró que li proporciona la
sociovergència, avança cap a una preocupant dinàmica d’opacitat, ús ineficient dels
recursos i manca de transparència.
[Publicat al setmanari El 3 de Vuit de 12 d'abril de 2013]
[1] Fonts: La
Fura (1.2.2011), bloc Pere Regull.Cat (11.05.2011),
Pressupost municipal 2012, El Punt
(20.8.2011), IE2 (14.11.2011),
Penedès Televisió (14.8.2012).
[2] Fonts: La
Fura (1.2.2011 i 10.2.2011), El Punt (20.12.2011), web
municipal (20.5.2012), acta del ple municipal de 26.6.2012, Penedès Televisió
(16.8.2012).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada