dilluns, 1 de novembre del 2010

Intensitat plenària (2): els problemes amb el cobriment de la via i el pas de l'AVE

L’alcalde va convocar un ple extraordinari per tractar la negociació amb el Ministerio de Fomento per solucionar els problemes actuals de sorolls i vibracions relacionats amb el cobriment parcial de la via i el pas de l’AVE per Vilafranca; problema que s’arrossega des de fa més de dos anys.

Adjunto a continuació la meva intervenció en el Ple:

"Bona tarda a tothom,

L’alcalde ha convocat aquest ple, segons consta a l’ordre del dia, per tractar una proposta d’acords relatius a la posició de l’Ajuntament de Vilafranca en la negociació amb l’ADIF per solucionar els problemes actuals relacionats amb el pas de l’AVE per la Vila.

Nosaltres, des d’Iniciativa per Catalunya Verds – Esquerra Unida, en aquest assumpte hem estat i estarem al costat de l’alcalde perquè a l’altre costat hi tenim una institució com el Ministerio de Fomento molt poderosa en comparació amb l’Ajuntament de Vilafranca i no ens podem permetre no anar a la una. Vam recolzar la decisió del Sr. Marcel Esteve de no pagar les obres fins que es solucionessin els problemes i hem anat de manifestació quan el Sr. Pere Regull ens ho ha demanat.

Aquesta actitud de fer pinya i front comú també és la que ens heu vingut demanant des de col•lectius d’afectats i les associacions de veïns i és la que des d’Iniciativa tenim i pensem mantenir sempre que l’alcalde que hi hagi, sigui qui sigui, mostri un compromís i determinació per remoure els obstacles. Fins i tot en aquells casos que nosaltres aplicaríem un altre estil o ho faríem d’una altra manera. Perquè sinó amb el Ministerio no en sortirem. Perquè els problemes, les tanques que barren el pas, la brutícia, els sorolls o les vibracions estan aquí a Vilafranca no pas al despatx del ministre.

El problema persisteix des de fa ja més de dos anys. Nosaltres exposarem el nostre punt de vista i farem algunes propostes de mètode de treball. I escoltarem quina es la proposta final de l’alcalde i per poc que pugem mirarem de recolzar-la.

Mireu, en més de dos anys, encara no tenim acotat el problema. Cal determinar tècnicament i d’una vegada per totes quines són les medicions definitives i determinar quina és la causa de les vibracions. Això en dos anys encara no ho tenim. No podem passar més temps sense tenir-ho.

A partir d’aquí hem de saber quina és la solució tècnica perquè s’acabi el problema i també hem de saber quant val, quants diners costa aquesta solució tècnica.

I sabent què s’ha de fer per arreglar-ho i quant val arreglar-ho llavors s’ha d’establir diàleg institucional i buscar acords polítics amb el Ministeri per resoldre el problema.

Nosaltres des d’Iniciativa per Catalunya Verds hem presentant esmenes als pressupostos de l’Estat perquè s’obri una partida econòmica. Ja ho vam fer l’any passat i no en vam sortir, però aquest any ho tornem a posar sobre la taula.

Les negociacions de molts diners sempre són difícils. Però mentrestant hi ha algunes coses senzilles per les que es podria començar: Netejar els laterals, sobretot al Passeig Rafael Soler i a l’Avinguda Europa; intentar negociar algunes velocitats de pas dels trens a certes hores; mirar d’obrir algunes connexions sobre la llosa, encara que siguin provisionals com la del carrer Germanor. Per exemple el pas a Tossa de Mar cap a l’escola Dolors Piera; o davant del carrer Papiol amb l’Avinguda de Barcelona.

Aquesta és la línia de treball que proposem: anar a la una veïns i tots els grups de l’Ajuntament, acotar el problema i saber quant val arreglar-lo i fet això negociar i buscar els diners per solucionar-ho, si no pot ser tot de cop, doncs començant pel que sigui més urgent. I començar per resoldre aquestes coses més senzilles.

Ara bé, com que l’alcaldia la té Convergència i Unió i no pas nosaltres hem de dir que la línia d’actuació que esculli l’alcalde comptarà amb el nostre suport, sigui per negociar o per empendre les accions judicials o de mobilització que consideri oportunes.

Moltes gràcies.”

Desprès de les intervencions dels grups i del Sr. Martínez representant el col·lectiu afectat l'alcalde Pere Regull (CiU) va proposar donar a l'ADIF del Ministeri de Foment un termini de tres mesos abans d'empendre accions judicials. Tots sis grups municipals (PSC, CiU, CUP, PP, ERC i ICV-EUiA) hi vam votar a favor, aprovant-se per unanimitat.

2 comentaris:

Manuel ha dit...

Company,

sóc Manel Martínez, vei del sector "El Vilar" al barri de la Barceloneta. Zona de nova urbanització.
Fins que el veïns no hem dit prou ningú s'ha preocupat del problemes que també causa l'AVE en aquesta zona de Vilafranca. Fins que no hem provocat 2 reunions amb l'alcalde actual ens hem sentit deprotegits. Les obres d'urbanització d'aquesta zona les va rebre l'Ajuntament abans d'hora per "donar un cop de mà" al promotor ja que tenía greus problemes económics... i aixó ens va provocar als veïns molts problemes i no podíem estar pendents de les obres de l'AVE, si es faríen bé o malament. Teníem certa confiança amb els técnics municipals i polítics d'aquell moment i hem vist que de nosaltres no s'ha parlat mai. Únicament he escoltat les deficiències dels veïns de la zona del pont de Moja. Es cert que nosaltres no tenim esquerdes a les nostres vivendes, faltaría més sent noves peró patim deficiències urbanístiques de molt pes, sorolls i vibracions molt destacables. També pensem que no solament tenim que lluitar pel cobriment si els estudis de sorolls o vibracions ho dictaminen. Creiem que únicament pel fet que ara hi ha una altra barrera arquitectónica més a part de la ja important barrera que es la RENFE tenim motius suficients per demanar el cobriment de totes les vies a Vilafranca. Ha vist la passera per vianants que tenim a l'alçada del C/Barba i Roca??? aixó no serveix per integrar cap barri!!. Abans de l'AVE en aquesta zona teníem un pas inferior que com a mínim es podía creuar amb cotxe o a peu, ara tenim una passera que fà por creuar de nit amb els nens o si vas sol i amb el cotxe tenim que donar la volta pel pont de l'AV. de la Pelegrina i afegir més cotxes a la cua de cada matí. Els hi demano com a vei afectat que la estratègia a seguir en aquest assumpte no deixi de costat la gran barrera arquitectònica que ha provocat l'AVE. En ple segle XXI aixó es inadmisible quan poblacions com l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Montcada i Reixac, etc... estan treballant pel cobriment de les vies i ho estan fent. En el cas de l'Hospitalet precisament estan treballant per cobrir la vía que correspon a la línia de Vilafranca. També patim l'increment dels trens de mercaderíes ja que les poblacions de la costa han fet front comú i ens han endinyat aquest excès de trànsit que no volien. Li convido a que es doni una volta per la zona de nova urbanització del C/Pere Alegret, entre el C/Doctor Zamenhof i el pont de l'AV. de la Pelegrina i analitzi si aixó que veu urbanísticament es normal.
També m'agradaría recordar, que al Ple sobre l'AVE, el company Xavier Navarro va comentar molt clarament que "els veïns de la nova urbanització del barri de la Barceloneta també patim les mateixes molésties...". A l'acta resum d'aquest ple, tot i que possa molt clarament que l'Ajuntament demanarà a l'ADIF el cobriment de les vies que transcorren pel casc urbà de Vilafranca no estaría de menys puntualitzar que el tram que es demana cobrir es el que va entre el pont de l'Av. de la Pelegrian i el pont de Moja. Que quedi ben claret que nosaltres també patim l'AVE. Som actualment unes 130 famílies i en un futur proper 300 que estem afectades. Multipliqui per 3 membres per família com a mitja i veurà les persones afectades que hi surten de més. Rebi una cordial salutació. Manel Martínez.

Bernat Villarroya i Garcia ha dit...

Hola Manel, estem a la vostra disposició per mantenir un trobada i fer un intercanvi d'informacions.

Pots contactar amb mi al correu vilafranca[arroba]iniciativa.cat i al telèfon 620.222.938

Salutacions,