dimarts, 11 de maig del 2010

Des del Penedès, per l’opció tramvia

Amb motiu de la consulta ciutadana sobre el futur de l’Avinguda Diagonal alguns sectors (La Vanguardia, el RACC, la majoria de tertulians...) fa dies que han endegat una campanya mediàtica per crear una ‘matriu d’opinió’ contrària al tramvia i favorable a l’opció C: la dels cotxes per la gent del Baix Llobregat i el Penedès que hagi d’entrar a diari a la capital del país, i la del fum i les partícules en suspensió per als de Barcelona. Per als del Penedès se’ns hi afegeix també el greuge del peatge de Martorell.

Amb un servei de tren de Rodalies Renfe que encara tardarà a recuperar-se de la marginació perpetrada per Álvarez-Cascos i Magadalena Álvarez; l’autobús interurbà és, cada vegada més, un mitjà de transport públic clau per a Vilafranca i el Penedès. Ja és, per exemple, la connexió diària entre el nostre jovent universitari i el principal campus del país, el de la UB i la UPC a la Diagonal.

Un mitjà que resultarà molt més reforçat i optimitzat si es realitzen dues actuacions: La construcció del carril BUS-VAO a la B23 entre Molins de Rei i la Diagonal (actuació prevista en diversos plans i que s’ha anunciat que s’abordarà properament) i la connexió del tramvia, entre Francesc Macià i Plaça de les Glòries (opció A i B) ja que l’ús intermodal dels autobusos interurbans del Penedès i, sobretot (pel gran volum de persones afectades) del Baix Llobregat amb aquesta connexió de tramvia reduirà els temps d’accés (i de retorn) al centre de la capital.

I això al seu torn crearà una tendència creixent d’ús del transport públic que reduirà força l’ús del vehicle privat i que resultarà beneficiosa per tothom: menys embussos, menys temps de trajecte, més freqüències de pas (que els nous usuaris i usuàries faran viables), menys contaminació, menys soroll, menys malbaratament d’energia, menys emissions de canvi climàtic...

En aquest sentit exposat ja es van manifestar clarament tots els grups municipals de Vilafranca del Penedès (PSC, CiU, CUP, PP, ERC i ICV-EUiA) en la moció aprovada el passat mes de setembre.

Contra aquesta argumentació s’alcen (alguns legítimament per convicció, d’altres semblaria que per interès i benefici dels accionistes d’ACESA a costa dels penedesencs) un seguit de tòpics que des de l’associació Promoció del Transport Púbic (PTP) s’encarreguen d’aclarir amb dades contrastades en aquest decàleg que us recomano.
Els i les que esteu empadronats a Barcelona podeu votar i obtenir més informació del procés aquí. Sens dubte, una bona experiència de participació ciutadana!

Finalment, un apunt crític: encara que hagi estat consensuat pel govern i l’oposició de Barcelona, no estaria de més que a la propera consulta es millori el sistema de vot electrònic per evitar el frau, i sobretot que s’adoptin mesures perquè el sistema no es pengi com sembla que va passar el primer dia de votació.

[imatge: demostràció pràctica del grau d'ocupació de la Diagonal per cada mitjà de transport realitzada recentment per la PTP]