dilluns, 9 d’abril del 2007

VIVIANE FORRESTER

“La direcció de Seat i els sindicats han arribat a un acord per retallar la plantilla en 1.600 treballadors els pròxims tres anys a través de prejubilacions i baixes voluntàries”

Noticies com aquesta, que sentia l’altre dia per la ràdio, venent sent habituals des de ja fa uns anys. En aquest cas, com a mínim, sembla que la mesura no deixarà sense recursos als treballadors afectats. Tanmateix, em segueixen inquietant força aquests tipus de noticies que els mitjans d’informació solen relegar a algun apartat secundari de les seves seccions d’ “economia”.

Cada vegada que les sento em passa pel cap un nom: Viviane Forrester (foto): Una crítica d’art francesa que, des de fa uns quants anys s’ha dedicat a escriure assaigs sobre els efectes perversos que estan tenint el neoliberalisme i la globalització econòmica sobre les persones.

Admeto que, quan vaig llegir la seva obra més divulgada, L’horror econòmic, vaig tenir una espècie de revelació. Fins ara, no m’ha caigut cap altre llibre a les mans que expliqui amb tanta claredat en què consisteix la globalització econòmica i quins són els seus principals efectes, especialment sobre allò que encara anomenem “treball”...

I la Forrester ho explica aportant no només un anàlisi entenedor però elaborat, sinó també les dades que corroboren les seves afirmacions. Noticies com la que comentava a l’inici del post se’m van fer més comprensibles desprès d’aquesta lectura, així com les seves causes i els seus responsables...

Poc desprès de llegir L’Horror econòmic, vaig fer-me amb una altra obra seva: Una estranya dictadura, on l’autora descriu detalladament l’entrallat de forces que actualment governen el planeta en benefici propi i passant per sobre del que faci falta.

Són dues obres imprescindibles, científiques però entenedores, que expliquen moltes coses, i que us recomano especialment ara que som a les portes de Sant Jordi. Bona lectura!

[Foto: http://www.effigie.com/]