El caos a les línies de Rodalies s’esdevé dia sí, dia també. Contínuament vivim en persona el “CALVARI RENFE” o ens l’expliquen amics, familiars o coneguts. I es que, en aquests dies, s’estan posant de manifest dos immensos errors polítics comesos en els darrers anys, dos errors que estan intrínsecament relacionats.
En primer lloc, el malbaratament gegantí de diners que ha suposat la decisió de construir una línia elitista d’Alta Velocitat entre Madrid i Barcelona, una línia de minores, que utilitzaran molt poques pesones, amb un fortíssim impacte mediambiental i per a la que, a més a més, ja existien alternatives. Decisió irracional que, en la meva opinió, només s’explica per interessos ocults, més que no pas per una voluntat de servei públic.
En segon lloc, i plenament relacionat amb l’anterior, l’absència total d’inversió en manteniment de la xarxa de rodalies utilitzada a diari per desenes de milers de persones: Els calés de que es disposava es van comprometre amb l’AVE de les minories i les grans constructores, i la xarxa de Rodalies RENFE utilitzada a diari per la gent del carrer va quedar abandonada a la seva dissort.
Des d’Iniciativa per Catalunya Verds podem dir que varem ser dels pocs en oposar-nos a l’absurditat de l’AVE i també que, des de fa anys, venim denunciant la pèssima situació de la xarxa de rodalies i proposant incrementar el servei (en línies, connexions i en freqüències de pas) i, especialment, presentant propostes per tal que s’incrementi la inversió en manteniment. Fa anys que en Joan Herrera ve denunciant aquesta situació al Congrés dels Diputats. Fa anys que en Joan venia advertint que, si no es prenien mesures, les obres de l’AVE a Barcelona generarien un caos al servei de rodalies. Fa anys que venim proposant millores (i no és la primera vegada que en parlo, veieu aquest post anterior).
Ara bé, més enllà de deixar constància de l’actitud que va tenir cadascú en cada moment, i d’invitar a la reflexió al respecte, mirar enrere no soluciona el greu problema actual.
Tal i com preveu l’Estatut cal traspassar les competències (i els recursos per fer-les efectives!) de l’Estat Central al Govern de la Generalitat, administració que, amb els Ferrocarrils Catalans, ha vingut demostrant, sota diferents governs, que sap gestionar una xarxa ferroviària amb eficàcia. Tanmateix, el traspàs de competències porta un cert temps, i les actuacions imprescindibles no poden esperar. El problema el tenim ara. I Encara que sigui veritat, no s’hi val dir “és culpa del PP que, en el seu dia, no va invertir en manteniment”. El Govern de l’Estat i la direcció de RENFE tenen la obligació d’actuar ara i aquí. Sense dilació.
En primer lloc, el malbaratament gegantí de diners que ha suposat la decisió de construir una línia elitista d’Alta Velocitat entre Madrid i Barcelona, una línia de minores, que utilitzaran molt poques pesones, amb un fortíssim impacte mediambiental i per a la que, a més a més, ja existien alternatives. Decisió irracional que, en la meva opinió, només s’explica per interessos ocults, més que no pas per una voluntat de servei públic.
En segon lloc, i plenament relacionat amb l’anterior, l’absència total d’inversió en manteniment de la xarxa de rodalies utilitzada a diari per desenes de milers de persones: Els calés de que es disposava es van comprometre amb l’AVE de les minories i les grans constructores, i la xarxa de Rodalies RENFE utilitzada a diari per la gent del carrer va quedar abandonada a la seva dissort.
Des d’Iniciativa per Catalunya Verds podem dir que varem ser dels pocs en oposar-nos a l’absurditat de l’AVE i també que, des de fa anys, venim denunciant la pèssima situació de la xarxa de rodalies i proposant incrementar el servei (en línies, connexions i en freqüències de pas) i, especialment, presentant propostes per tal que s’incrementi la inversió en manteniment. Fa anys que en Joan Herrera ve denunciant aquesta situació al Congrés dels Diputats. Fa anys que en Joan venia advertint que, si no es prenien mesures, les obres de l’AVE a Barcelona generarien un caos al servei de rodalies. Fa anys que venim proposant millores (i no és la primera vegada que en parlo, veieu aquest post anterior).
Ara bé, més enllà de deixar constància de l’actitud que va tenir cadascú en cada moment, i d’invitar a la reflexió al respecte, mirar enrere no soluciona el greu problema actual.
Tal i com preveu l’Estatut cal traspassar les competències (i els recursos per fer-les efectives!) de l’Estat Central al Govern de la Generalitat, administració que, amb els Ferrocarrils Catalans, ha vingut demostrant, sota diferents governs, que sap gestionar una xarxa ferroviària amb eficàcia. Tanmateix, el traspàs de competències porta un cert temps, i les actuacions imprescindibles no poden esperar. El problema el tenim ara. I Encara que sigui veritat, no s’hi val dir “és culpa del PP que, en el seu dia, no va invertir en manteniment”. El Govern de l’Estat i la direcció de RENFE tenen la obligació d’actuar ara i aquí. Sense dilació.
[La imatge que encapçala l’article és el resum de la proposta de xarxa de Rodalies que des d’ICV de l’Alt Penedès varem fer fa ja gairebé un any. Cliqueu sobre la imatge si la voleu veure més gran.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada