divendres, 18 de juliol de 2008

El Ple de juliol: La cara, la creu i el cantell de la moneda

[Prèvia: Sobre la manifestació convocada per avui El Penedès diu No als peatges, el Penedès diu Sí al transport públic podeu llegir la meva opinió aquí. A la web local d’Iniciativa trobareu també les nostres valoracions al respecte.]

(1) La cara de la moneda: gestió democràtica dels serveis essencials

El Ple municipal de juliol ha pres decisions importants com la de reforçar el Consorci per a la Gestió Integral d’Aigües de Catalunya (CONGIAC) i la seva nova societat en el que és l’aposta d’alguns Ajuntaments del nostre país per garantir a mig i a llarg termini que un servei tan essencial com és el subministrament d’aigua potable es pugui continuar prestant des del sector públic, és a dir sota control democràtic de la ciutadania.

Aquesta reacció en defensa de la gestió democràtica té lloc en una Unió Europea que, lamentablement, en matèria econòmica té una orientació marcadament neoliberal que prioritza, per sobre de tot, l’afany de lucre, i gairebé força les administracions a privatitzar tots els serveis essencials. La fórmula d’aquesta societat pública ens permet, en el nostre cas, seguir prestant el servei sense dificultats de contractació a diversos municipis de la comarca, millorant l’economia d’escala.

Altres decisions que han estat encertades en opinió del grup municipal d’Iniciativa són: L’aprovació de la gratuïtat del bus urbà per a escolars (i acompanyant) i per a persones grans, junt amb el compromís d’ampliar aquesta gratuïtat properament a les persones amb discapacitat; l’aprovació de les mocions relatives al rebuig a la directiva europea de temps de treball (
la de les 65 hores de jornada);
i a l’habilitació d’un aparcament provisional de camions mentre es construeix el definitiu.

(2) La creu de la moneda: L’assumpte de Caixa Penedès

Una altra decisió important, aquesta, en la nostra opinió, força desencertada, és la forma de tramitació de la modificació urbanística en uns terrenys propietat de Caixa Penedès [1]. Ja us n’havia parlat aquí però vull reproduir el que vaig exposar en el ple:

“Recuperem els antecedents d’aquest assumpte: En essència, l’Ajuntament modifica el pla urbanístic de Vilafranca incrementant l’aprofitament urbanístic d’uns terrenys propietat de Caixa Penedès.

Normalment una actuació d’aquest tipus necessitaria una justificació clara, el que se’n diu jurídicament una motivació, una explicació del per què s’actua d’aquesta manera; més tractant-se d’una modificació urbanística d’iniciativa privada, és a dir impulsada per la pròpia entitat financera.

Entre d’altres coses a les que faré referència posteriorment, cal fer notar que el primer informe jurídic i tècnic fet pels mateixos tècnics municipals ja ens deia ben clar a tots els regidors i regidores que hi ha dues interpretacions possibles de la normativa: una, basada en l’Estatut i la Llei catalana, en que Caixa Penedès ha de cedir a l’Ajuntament el 10% de l’increment d’aprofitament urbanístic, i una altra interpretació, basada en la llei espanyola, en que no s’ha de fer aquesta cessió.

Caixa Penedès defensa la interpretació que més li convé. Evidentment. El que és incomprensible per a nosaltres és que socialistes i convergents es posessin d’acord tant de pressa per beneir la interpretació més desfavorable als interessos municipals, una interpretació que suposa clarament una pèrdua d’ingressos per a Vilafranca.

Des del grup d’Iniciativa
, que en el seu moment, com no podia ser d’altra manera, ja vam votar en contra de tot això, i hem presentat, durant el termini d’informació pública, un escrit que, bàsicament conté tres al·legacions formals i un suggeriment.

La nostra primera al·legació fa referència al que acabo d’explicar sobre la necessitat d’exigir a Caixa Penedès la cessió del 10% de l’increment de l’aprofitament urbanístic. Lamentem constatar que el text que ens sotmeten a votació es manté en la interpretació més desfavorable a l’Ajuntament.

La nostra segona al·legació, sembla que si que estan disposats a acceptar-la. És l’al·legació on demanàvem que, si hi ha un compromís de construir un equipament per part de Caixa Penedès, com a mínim aquest compromís es reculli per escrit en un conveni urbanístic. De fet l’informe tècnic i jurídic ja advertia que sense conveni aquest compromís no tindria cap força jurídica. Celebrem doncs que, com a mínim en aquest punt, es rectifiqui per part de l’equip de govern.

Aquesta al·legació però anava plenament lligada amb un suggeriment més polític, que no pas jurídic: el fet que l’Ajuntament es replantegi si el projecte vinculat a la modificació urbanística ha de ser un auditori.

Ja en tenim un d’auditori a Vilafranca, un de nou que ja està gairebé acabat i que ha costat un gran esforç econòmic. A la comarca hi ha diverses instal·lacions similars. És aquest, un segon nou auditori, l’equipament més necessari?

Finalment, la tercera i última al·legació fa referència a [l'absència de] l’estudi de mobilitat. Per què, com hi aniran més de mil treballadors i treballadores a aquestes noves oficines?

Es fa una interpretació formalista de la legislació de mobilitat i es diu que encara no cal fer l’estudi, que sí que és obligatori, però que ja es farà en el moment de construir l’edifici d’oficines...

El moment lògic de fer l’estudi de mobilitat és ara, quan s’està planificant, no pas a última hora, quan ja no se’n puguin aplicar les conclusions!

En resum: No hi ha cessió d’aprofitament mig per part de Caixa Penedès, no es reconsidera quin és el millor equipament per anar vinculat a la operació urbanística i es deixa la redacció de l’estudi de mobilitat generada per quan ja serveixi de ben poca cosa. És evident que, en aquestes condicions, des d’Iniciativa per Catalunya Verds – Esquerra Unida no podem més que votar en contra d’aquest dictamen.

(3) El cantell de la moneda: que fem amb els pressupostos?

De més difícil valoració és la no aprovació d’una modificació de pressupost per un import d’uns 320.000 €, que a grans trets es dividia, bàsicament, en tres parts:

* Uns 86.000 € corresponien a l’aplicació d’ingressos de subvencions externes, destacant la subvenció rebuda del Departament de Medi Ambient de la Generalitat [1] per la instal·lació del primer punt verd (mini deixalleria). Lògicament ningú discutia aquesta aplicació.

* La segona part, uns 108.000 €, era despesa clarament ordinària: manteniment d’edificis municipals (60.000 €) i l’ampliació a nous carrers del servei de manteniment de zones verdes de la vila [entorn aparcament i zona final Avinguda Pelegrina, Ciutat Jardí Sant Julià, marge Avinguda Mare Ràfols, entorn parking Vial de Les Clotes, Plaça de les Avantguardes, zones verdes polígon industrial Domenys I, Rotonda Avinguda Vilanova i interior Espirall 58] (48.000 €).

* Tret d’un parell de coses (conveni de turisme cultural amb Casa Miró 3000 €, i la part econòmica corresponent a l’acord del congiac que ja hem comentat (uns 10.700 €) la resta, fins arribar als 320.000 € es destinava a despesa social: formació ocupacional, plans d’ocupació, contractació d’un agent d’integració social, previsió per a lloguers d’habitatge social i recursos per facilitar la conciliació de la vida personal i familiar amb el programa “minuts menuts”.

Nosaltres vam anunciar el nostre vot a favor d’aquesta modificació ja que estàvem i estem d’acord amb aquestes partides.

Ara bé, també és cert que la regidora d’hisenda i el govern municipals estan endarrerint el debat polític sobre l’aplicació dels recursos provinents de la liquidació del pressupost del 2007. Esperem que la reunió fixada per les properes setmanes serveixi per començar a afrontar aquest debat que ja fa massa mesos que està sobre la taula.

Finalment, com que veig que alguns fan interpretacions ‘sui generis’ de la nostra abstenció en la votació de la moció per penjar l’estelada blava “en un lloc destacat i preferent de la façana d’aquest Ajuntament” [2] opto per reproduir la meva intervenció i així que tothom pugui valorar sense intermediaris:

"Al balcó de l’Ajuntament de Vilafranca, en els dies festius [29, 30 i 31 d’agost], oneja una única bandera: la senyera de les quatre barres. Ens sembla que tots els vilafranquins i vilafranquines, siguin quines siguin les nostres idees, sigui quin sigui el nostre lloc de naixement, ens sentim còmodes amb ella.

Nosaltres, els homes i les dones d’Iniciativa, ens sentim còmodes amb la senyera i amb una manera d’actuar d’aquest Ajuntament que, fins al moment, no ha generat conflicte entre els i les habitants de Vilafranca.

Quan algú, com en el alguna ocasió ha fet el Partido Popular, ha intentat generar enrenou amb les banderes nosaltres ens hi hem oposat.

Des d’Iniciativa estem a favor de que tothom pugui conèixer la història i de que les administracions impulsin fórmules per donar-la a conèixer.

Si aquesta es la voluntat de la moció, donar a conèixer els orígens d’un símbol com l’estelada blava, que a nosaltres ens mereix tot el respecte, doncs en aquest cas proposem que s’instal·lin a la porta de l’Ajuntament uns màstils mòbils per aquest tipus d’ocasions, junt amb un plafó informatiu amb l’explicació històrica del símbol o bandera que s’hi exposi.

Fem aquesta proposta i, si es recull, votarem a favor de la moció, i properament proposarem altres símbols històrics per a altres dies de l’any. En cas contrari ens abstindrem ja que ens sembla que, com està plantejada actualment, la moció pot generar uns efectes que no tenen res a veure a la difusió de la història que sembla que es pregonin"
.

***

[1] El text complert de les al·legacions el trobareu a la web local d’ICV Vilafranca, secció ‘activitat municipal’ data 15.7.2008. En la mateixa web, també hi ha referències als antecedents d’aquest assumpte a la secció ‘noticies’ dates 25.4.2008 i 26.5.2008.

[2] Curiosament una terminologia molt similar a la que fa servir la Ley 39/1981, de 28 de octubre, por la que se regula el uso de la bandera de España y el de otras banderas y enseñas.

4 comentaris:

Albert ha dit...

Hola, Bernat. Deixa'm comentar-te això de l'estelada. Dius: "la moció pot generar uns efectes que no tenen res a veure a la difusió de la història que sembla que es pregonin". A veure, és completament evident que l'objectiu no és difondre purament un passat, sinó més aviat té com a objectiu potenciar la lluita actual per la independència. Si es demana penjar l'estelada al balcó de l'ajuntament és per escenificar d'alguna manera simbòlica la presència d'independentisme a la vila. No siguem innocents: en el moment que has negat el vot a aquesta moció, t'has posicionat en contra de les tesis independentistes. Les excuses que dónes són de mal pagador. D'altra banda, has actuat en la línia política majoritària d'ICV (per sort teniu elements que us salven la imatge, com el tio de l'anunci d'apadrinar nens extremenys); com a partit que representes la teva acció ha estat coherent, encara que com a persona que ets, i per les idees que tens... no sé si has pogut dormir gaire pla. Tampoc val que ressaltis que és l'estelada blava, com si aquest detall convertís el teu pecat en menor.

Quan siguem independents votaré ICV, i tinc ganes de votar-te, t'ho juro, però ara veus que és impossible, oi?

Salut!

Bernat Villarroya i Garcia ha dit...

Hola Albert, disculpa que hagi tardat en contestar.

Sobre el que comentes, mira, no crec que penjar una estelada blava ens acosti per a res a la independència. Per assolir aquesta, el primer que hi ha d'haver, penso, és una majoria social que la desitgi i em sembla que no és el cas, ni a Vilafranca ni, per descomptat, a la resta del país.

Pel que fa a la meva opinió sobre la forma d'organitzar l'estat la vaig desenvolupar força en aquest post:

http://fragmentari.blogspot.com/search?updated-min=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2007-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=14

Ho vaig escriure fa ja força temps, però segueixo pensant més o menys el mateix.

Salut.

Bernat Villarroya i Garcia ha dit...

En concret l'enllaç a que faig referència és

http://fragmentari.blogspot.com/2006/12/ahir-es-complien-els-28-anys-de-la.html

Albert ha dit...

Gràcies per l'enllaç. És cert que l'independentisme no és majoritari, però es situa a l'entorn del 35% (en l'enquesta Si/No periòdica de l'institut de Ciències Polítiques i Socials), i en un referèndum real, on els indiferents no van a votar, podria suposar més del 50%. Però bé, és igual, jo no argumentava que calgués ser majoritari per a reivindicar-lo i reconèixer-lo oficialment, com es farà en el cas de l'estelada a l'ajuntament.

D'altra banda, en relació al text de vincules, sobre la Constitució, jo veig que ha canviat l'escenari des que vas escriure'l, i més que canviarà els propers mesos, quan el TC posi sostre al finançament, retallant l'estatut en aquest àmbit, i haguem de negar la legitimitat d'aquest organisme per seguir reclamant un finançament que ens permeti de sobreviure. Tornaràs a plantejar-te seriosament les tesis independentistes, n'estic segur. Encaixar a Espanya no és tan senzill com ser educats i respectar-nos mútuament, significa necessàriament espoli fiscal. I en això no hi ha formes, ni maneres, hi ha números. La majoria de les CCAA espanyoles necessiten aportacions econòmiques extres per mantenir el nivell de vida actual, i a part de Madrid (que no compta, pels beneficis que en treu de ser la capital) són els PPCC els que han d'aportar aquests extres. I això podria seguir així si no fos perquè ara la conjuntura impossibilita l'equilibri econòmic.