dimecres, 14 de març del 2012

Per la millora de l'autobús Vilafranca - Barcelona

Aquest dies expliquem l’acord al que s’ha arribat al Parlament de Catalunya per millorar la qualitat del servei dels autobusos Vilafranca – Barcelona davant la greu problemàtica existent.

ICV-EUiA hem treballat aquest tema a l’Ajuntament de Vilafranca i a començament de curs, quan els problemes van sorgir, també el vam portar al Parlament de Catalunya. Després d’una llarga tramitació finalment hem arribat a un acord de tots els partits, incloent CiU i s’ha aprovat el següent text:

"Proposta de resolució sobre la prestació del servei d’autobusos entre Vilafranca del Penedès i Barcelona

Proposta de Resolució: ICV-EUiA
Esmena: CiU
Vots a favor: ICV-EUiA, CiU, PSC, PP, ERC.
Registre: 22744 / Admissió a tràmit: Mesa del Parlament, 25.10.2011

A la Mesa del Parlament

Dolors Camats Luis, portaveu, Salvador Milà Solsona, diputat del Grup Parlamentari d’Iniciativa per Catalunya Verds - Esquerra Unida i Alternativa, d’acord amb el que estableixen els articles 145 i 146 del Reglament del Parlament, presenten la següent proposta de resolució perquè es garanteixi del bon funcionament del servei de transport col•lectiu de passatgers per carretera entre Vilafranca del Penedès i Barcelona, per tal que sigui substanciada davant la Comissió de Territori i Sostenibilitat.

Exposició de motius

El transport públic entre Vilafranca del Penedès i la capital del país és essencial per garantir la qualitat de vida i la competitivitat no només d’aquesta vila sinó també de bona part de l’Alt Penedès.

La connexió ferroviària de l’Alt Penedès està mancada de serveis Regionals i el servei de Rodalies arrossega problemes d’incidències i fiabilitat des de fa anys, en especial des de que, de forma irracional, es va prioritzar l’AVE que utilitza una minoria en detriment de les Rodalies utilitzades per milers de persones a diari, i dels col•lapses de 2007 i 2008. Fruit de la cessió d’espai a l’AVE, les Rodalies disposen ara de dues vies menys de connexió amb el túnel ferroviari de Barcelona en la seva entrada sud. Tot i que des que la Generalitat ha assumit el servei s’han reduït les incidències més escandaloses, el temps de trajecte Vilafranca - Barcelona en alguns casos continua sent un 25% superior a fa dues dècades.

L’altra alternativa de transport públic amb la capital del país és el transport en autobús, que Transports Públics de Catalunya presta a través de la concessionària Monbús - Hispano Igualadina. És un servei força utilitzat, en especial per estudiants dels campus Diagonal de la UB i la UPC, i també per molts treballadors que s’han de desplaçar a la zona sud de Barcelona.

En el últims anys l’empresa concessionària ha variat successivament els horaris amb l’objectiu de concentrar el passatge i d’eliminar uns pocs serveis, en contra de les previsions del Pla de Transports de Viatgers de Catalunya que estableixen que cal millorar la freqüència de pas. Al ser un servei molt utilitzat en especial a les hores punta, això provoca que molt sovint, i en especial els primers mesos de curs, desenes d’usuaris no puguin agafar l’autocar i hagin de quedar a terra perquè aquest està ple. Aquesta manca de places en les expedicions a partir de les 7:10 i 7:20 s’arrossega amb efecte dominó a les expedicions següents (7:40 i 8:10).

Segons diverses persones usuàries aquest inici de curs l’estació d’autobusos de Vilafranca del Penedès en alguns moments ha arribat a esgotar els fulls de reclamacions. Així mateix s’han produït pica-baralles entre el personal de l’empresa i les persones usuàries que, repetidament, veuen alterat el seu dia a dia.

Per aquests motius, el Grup Parlamentari d’Iniciativa per Catalunya Verds - Esquerra Unida i Alternativa presenta la següent:

Proposta de resolució

El Parlament de Catalunya insta el Govern de la Generalitat a:

Primer: Intensificar la inspecció i seguiment del servei de transport per carretera entre Vilafranca del Penedès i Barcelona i a adoptar les mesures adients per a garantir la seva correcta prestació a fi que es cobreixi de forma adequada la demanda de mobilitat existent amb la disposició d’un nombre de places suficient especialment en hora punta.

Segon: Analitzar en els instruments de planificació dels serveis de transport públic les necessitats de desplaçament entre la comarca del Penedès i les ciutats de Barcelona i Tarragona al llarg de l’any 2012.

Palau del Parlament, 29 de febrer de 2011"