dilluns, 3 d’agost del 2009

Al ple municipal de la setmana passada…

... El govern, amb el suport d’ERC, i gràcies a l’abstenció de PP i CUP, va aconseguir tirar endavant un pressupost de 43 milions d’euros, menys ambiciós que el que nosaltres havíem recolzat públicament el més de gener.

ICV-EUiA ens hi vam oposar: pensem que en època de crisi un Ajuntament sanejat com el de Vilafranca ha de dinamitzar tots els recursos en comptes de fer un plantejament de ‘serveis mínims’.

Sense afegir-hi pràcticament res de significatiu, CiU s’ha limitat a agafar l’esborrany de pressupost de l’anterior govern i a “retallar-ne” les previsions més valentes, tant en l’aspecte numèric (programa de rehabilitació d’habitatges en desús, segona mini-deixalleria urbana...) com d’acord polític (residència d’avis de l’antic Incavi).

... Amb la suma dels vots del PSC i CUP es va rebutjar la proposta del govern per dotar-se d’un càrrec de confiança. Esperem que CiU no posi com excusa que no se’ls ha deixat organitzar com haguessin volgut. Iniciativa, com Esquerra, ens vam abstenir (entenem que, sempre que es faci respectant la llei, es una decisió que pertoca prendre al govern).

... L’Ajuntament, sense marge de maniobra (calia haver actuat fa molts de temps per evitar-ho) i per unanimitat, va assumir el Servei d’Informació i Assessorament per a Joves (SIAJ) que fins ara prestava la Mancomunitat Intermunicipal Penedès Garraf. Per part d’Iniciativa per Catalunya Verds - Esquerra Unida considerem que, si realment volem ser una capital territorial, no pot tornar a passar que un servei mancomunat entre diversos municipis es deixi perdre, amb conseqüències negatives més que evidents per als municipis més petits i dels que volem exercir la capitalitat.

Capítol a part mereix la feble política de joventut de l’Ajuntament en els darrers anys, que voldríem que fos més transversal i més àgil, per exemple, a l’hora de tirar endavant el nou equipament juvenil de Cal Berger que ha de substituir un Etcètera que ja fa anys que va tancar portes.

... No només es va aprovar definitivament el Pla Parcial de la Pelegrina (830 pisos nous) sinó que es va fer en les pitjors condicions jurídiques i econòmiques possibles pel que fa al percentatge d’habitatge social i a la construcció dels nous equipaments públics necessaris.

Aquest fet (menys habitatge social i absència de finançament per a la construcció dels equipaments) no va passar perquè si: És conseqüència de la irresponsabilitat de PSC i CiU (els dos grups majoritaris al consistori) que primer van votar a favor de fer una agenda urbanística per a la Vila i desprès, durant tot un any, van ser incapaços de posar sobre la taula una proposta que s’adeqüés a l’esperit de l’acord inicial (info relacionada [1], [2], [3], [4] i [5]).

Per part d’ICV-EUiA pensem que si, al fer l’agenda urbanística, s’hagués vinculat el desenvolupament de la Pelegrina a una bona Memòria Social i al Pla Local de l’Habitatge, aquests terrenys ara no podrien ser urbanitzats ni construïts ja que a la nostra Vila hi ha un munt de cases i pisos buits (tant nous, com velles) i amb la població actual ja tenim alguns serveis bàsics saturadíssims, com l’assistència mèdica primària, que és el cas més flagrant, però no l’únic.

En les seves intervencions PSC i CiU es van barallar entre ells, però a l’hora de la veritat, van permetre l’aprovació del pla, a la que només ens vam oposar ICV-EUiA i CUP.

... Per contra ICV-EUiA vam votar a favor del Pla de Millora Urbana Dr. Fleming (PA16), una actuació per “recosir” i adequar una part la ciutat ja construïda, i un exemple de política urbanística racional i que contrasta amb el punt anterior.

... D’altra banda, ICV-EUiA ens vam quedar sols defensant que, des del punt de vista d’assolir una mobilitat més sostenible, no resulta gens raonable modificar el planejament urbanístic per permetre que s’instal·li una hamburgueseria al Polígon Industrial Domenys I, lluny de la trama residencial urbana. Val a dir que era el segon cop que aquest tema venia al Ple i altres grups van canviar el sentit del vot sense donar una explicació al respecte.

... Es va rebutjar, amb els vots de PSC, CUP, ERC i ICV-EUiA una modificació de les ordenances d’obres i activitats, ja que es va posar de manifest que s’havia tramitat amb precipitació i sense les contramesures necessàries en matèria fiscal, de forma que es podien donar situacions de gran desigualtat en cas d’aprovar-se tal qual.

... Es van aprovar diverses mocions (relatives a la creació d’una comissió informativa específica de transport públic, a la incineradora de Vallcarca, a la demanda, a instàncies de la Unió de Pagesos, d’un ple monogràfic sobre agricultura al Parlament de Catalunya i a la reivindicació, a instàncies de la Plataforma Vegueria Penedès, de l’àmbit de planificació funcional del Penedès) i se’n va rebutjar una d’urgència relativa a la vorera i el sentit de circulació del Carrer Santa Clara.

... Pel que fa a l’apartat de precs i preguntes, des d’ICV-EUiA vam preguntar al regidor de Parcs i Jardins pels nous criteris de reg (ja que des de fa unes setmanes els aspersors funcionen a tot drap, fins i tot a les rotondes) i sobre el grau de sostenibilitat dels nous criteris d’enjardinament (atesa la sorprenent proliferació de petúnies al centre de la vila).

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Dius: "en una època de crisi, un ajuntament sanejat com Vilafranca ha de dinamitzar tots els recursos en comptes de fer un plantejament de serveis mínims".

Si no vaig mal fixat, al desembre de 2008 l'ajuntament tenia un deute de 18 milions d'euros, que equival a 480 euros per habitant. Això no és sanejament. És deute.

D'altra banda, ja hem debatut diverses vegades la naturalesa d'aquesta crisi. Aquí no m'hi posaré. Però sí que volia assenyalar que és una contradicció quan des d'ICV recomaneu frenar l'endeutament personal, i de l'altra promoveu l'endeutament públic (http://www.iniciativa.cat/contralacrisi/documents/1416). És un contra-sentit.

En la meva opinió, considero que ara cal buscar l'eficiència i l'estalvi en tot allò que es pugui, començant per reduir el funcionariat municipal. Segur que hi ha sistemes d'organització interna més eficients que els actuals. Vénen temps molt durs, i el país sencer s'ha d'estrènyer el cinturó. El deute és diner que extraiem del futur; no fem aquest més negre del que ja és.

Alex ha dit...

Només afegir que sí, que hi ha pisos i cases buits a Vilafranca, però el més greu és que hi ha pisos de protecció oficial buits, destinats a lloguer, per exemple. En podria anomenar un parell i investigant una mica, en trobariem un bon grapat més.

Per mi això sí és inadmisible.

Parlant de coses inadmisibles, aquest nadal també s'instalarà la pista de gel super-sostenible del centre vila i ningú dirà ni piu?

Bernat Villarroya i Garcia ha dit...

Hola Albert,

D’acord amb els indicadors establerts a la Llei d’hisendes locals i als informes de l’interventor de comptes, l’Ajuntament de Vilafranca té capacitat d’endeutament sense risc.

En cap cas proposem un endeutament per sobre de les possibilitats perquè, certament, són masses els Ajutaments que al llarg dels anys no han fet cas d’aquests indicadors (ni dels advertiments dels interventors de comptes, de la Diputació ni de la Sindicatura de Comptes) i s’han vist amb forts problemes, però aquest no seria el cas, perquè aquí ningú proposa fer “alcaldades” ignorant els indicadors ni eludint els controls.

La nostra proposta és que mantenint-nos prudencialment dintre dels indicadors, no es renunciï a fer un ús responsable de la possibilitat d’endeutament, ja que, igual que poques famílies poden comprar una casa al comptat, tampoc un ajuntament mitjà com el nostre pot ‘comprar’ (en aquest cas fer construir) cap equipament al comptat.

Sobre l’organització interna de l’Ajuntament crec que cal continuar amb la nostra proposta d’implantació de la certificació ISO 9001 progressivament a tots els serveis per tal d’optimitzar procediments, personal i recursos.

Salut!

Bernat Villarroya i Garcia ha dit...

Hola Àlex,

Diversos grups hem fet preguntes en relació a l’assumpte dels pisos de protecció oficial de lloguer de La Girada. I certament, aquesta és una de les qüestions que s’han d’afrontar en el Pla Local de l’Habitatge que està en curs perquè, com bé dius, és inadminssible.

Per cert, que alguns si que ens hem oposat a la pista de gel [1] [2], una altra cosa és que, per ara, no en sortim...

Salut!

PD: Per quan una actualització del teu bloc? :-P

[1] http://fragmentari.blogspot.com/2008/12/text-ntegre-del-prec-i-les-preguntes-al.html

[2] http://www.iniciativa.cat/protected_media/documents/1038/Preguntes_i_precs_20081223.pdf

Anònim ha dit...

Hola, Bernat.

Gràcies per la resposta tant informativa. No sabia la vostra proposta de la ISO 9001.

Ara bé, entrar a debatre l'excel·lència d'aquesta certificació, o dels indicadors establerts a la Llei d'hisendes locals i dels interventors de comptes, representaria situar-nos dins les parets del sistema. Aquest mateix sistema que ara està col·lapsant.

Els teus arguments són immillorables, sempre que no haguem de sortir del marc sistèmic que hen tingut del 1929 a l'actualitat. Però si el moment present es defineix per l'entrada a una crisi sitèmica, molt poques coses seguiran sent vàlides. I sens dubte, una d'aquestes és tot allò relacionat amb el crèdit i l'endeutament, públic i privat.

Però, bé, hi ha qui encara recela de la naturalesa sistèmica de la crisi, conscientment o inconscientment. Inconscientment quan s'admet que sí, que hi haurà un canvi estructural, que canviaran moltes coses, i etc, però no es vol percebre la magnitud descomunal del canvi.

Ara toquen mesures de crisi, no pas per evitar-la, ni per superar-la, sinó per protegir la societat de la contundència i virulència que prendrà.